Dla każdego rodzica temat rozszerzania diety niemowlęcia wiąże się na początku z wieloma pytaniami, wątpliwościami i rozterkami. W końcu każdy chce dla swojego dziecka tego, co najważniejsze – zdrowia i prawidłowego rozwoju. Dodatkowo pierwsze dwa lata życia są niezwykle istotne dla rozwoju preferencji żywieniowych, dlatego warto podejść do tematu świadomie. Będzie to swoista inwestycja w zdrowe nawyki na całe życie i podstawa profilaktyki wielu chorób, w tym cukrzycy i otyłości, która w ostatnim czasie została ogłoszona chorobą cywilizacyjną.

Oficjalne zalecenia dotyczące karmienia niemowląt

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby mleko (matki lub modyfikowane) było wyłącznym pokarmem dziecka do końca 6. miesiąca życia, a do ukończenia 1. roku pokarmem podstawowym. ESPGHAN (European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition) oraz PTGHiŻD (Polskie Towarzystwo Gastrologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci) podają, że rozszerzenie diety powinno odbyć się między 17. a 26. tygodniem życia. Wszystko jednak zależy od tego, jak rozwija się dziecko, czy wykazuje zainteresowanie pokarmami i czy pediatra daje zielone światło do wprowadzenia nowych pokarmów. Trzeba również pamiętać, że rozszerzanie diety, szczególnie na początku, nie służy zaspokajaniu głodu, bo funkcję tę pełni mleko. Chodzi głównie o to, by maluch zapoznał się z nowymi smakami, konsystencją oraz potencjalnymi alergenami (bardzo ważna jest obserwacja dziecka po wprowadzeniu nowego produktu).

Kilka wskazówek na początek

Rozszerzanie diety to duże wydarzenie zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. Warto zatem skorzystać z paru wskazówek, dzięki którym proces ten przebiegnie sprawnie i bezpiecznie.

  1. Pokarmy powinny być wprowadzane stopniowo (maksymalnie kilka łyżeczek dziennie) po jednym produkcie, aby upewnić się, czy dziecko nie ma alergii.
  2. Warto zacząć od warzyw, owoców, kaszek ryżowych lub zbożowych. Warzywa i owoce powinny być z pewnego źródła, ugotowane i zmiksowane, jak np. Pierwsza Marchewka HiPP Bio.
  3. Najlepiej karmić płaską łyżeczką, by dziecko nauczyło się prawidłowo ściągać z niej pokarm.
  4. W diecie malucha ważne jest mięso (wołowina, jagnięcina, indyk, kurczak, gęś, kaczka, królik), które jest źródłem żelaza. Tu sprawdzi się HiPP Rosołek z kurczaka z kaszką manną lub HiPP Zupka warzywna z indykiem.
  5. Raz w tygodniu w jadłospisie powinna pojawić się ryba (śledź, łosoś, szprot, halibut), zawierająca białko i nienasycone kwasy tłuszczowe, np. HiPP Marchewka z ziemniaczkami i łososiem. Należy unikać ryb drapieżnych (tuńczyk, rekin, miecznik), w których mogą znajdować się potencjalnie szkodliwe związki, np. rtęć, oraz surowych, marynowanych w occie i wędzonych.
  6. Nie należy obawiać się jajek, szczególnie jeśli mamy dostęp do pewnego źródła. Ważne tylko, by jaja nie były surowe.

W procesie rozszerzania diety ogromną rolę odgrywają rodzice/opiekunowie. Od nich zależy, co pojawi się na talerzu i z jakiego źródła. Produkty HiPP dają spokój i pewność, że posiłki są sprawdzone i bezpieczne dla zdrowia i rozwoju dziecka. Jednak należy pamiętać, że to maluch decyduje, czy i w jakiej ilości zje proponowany posiłek. Ważna jest obserwacja jego potrzeb i reakcji na dany produkt. Najważniejsze i zarazem najtrudniejsze jest zaufanie dziecku oraz to, by nie zmuszać go do jedzenia. Maluch potrafi sam regulować swój apetyt. Karmienie na siłę lub przekarmianie może doprowadzić do zaburzeń i niechęci spożywania nowych posiłków.

Dlatego, by mieć pewność, czy dziecko zjada wystarczające ilości, należy je ważyć i kontrolować przyrost masy ciała oraz konsultować się z pediatrą. Warto jednak nastawić się na to, że w trakcie rozszerzania diety zwalnia się tempo przybierania na wadze. Spokój, cierpliwość oraz pozytywna atmosfera wokół stołu przyczynią się do prawidłowego przebiegu rozszerzania diety i pomogą dziecku w wyrobieniu zdrowych nawyków żywieniowych na całe życie. Dodatkowe informacje na temat rozszerzania diety można znaleźć również w artykule: jak rozszerzać dietę niemowlaka?

Rozszerzanie diety niemowlaka
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here